SEMPER
Kort fortalt

En konstruktiv historie om indsatser mod overgreb i kirken

En evangelikal præst i Frankrig er blevet varetægtsfængslet for adskillige overgreb over en årrække. Fængslingen er kommet på baggrund af indsatsen ‘Stop Abus’, der er igangsat af Frankrigs evangelikale råd Conseil National des Evangéliques de France (CNEF).

Af Troels Nymann
Foto: Saif71

Hvad er historien?

Den tidligere præst i My Gospel-kirken i Paris, Matthieu Koumarianos, blev anholdt d. 4. november og varetægtsfængslet 6. november, skriver den franske avis Réforme.

Anklagen lyder: ”Seksuelle overgreb, voldtægt med misbrug af myndighed, tvang og andre lovovertrædelser”. Koumarianos blev sigtet for 14 forhold.

Den tidligere præst og korleder blev i december 2024 afskediget af ledelsen i My Gospel-kirken og dens kirkeforbund for “alvorlig moralsk forseelse” over et årti. To uger senere blev kirken, der var medlem af CNEF, opløst, og dens sociale medier og hjemmeside blev slettet.

Hvorfor er det vigtigt?

Endnu en overgrebshistorie i kirkeligt regi kunne have været den triste overskrift, men under overfladen finder man også en historie om vilje til handling og initiativer, der virker.

CNEF repræsenterer omkring 70% af de evangelikale kirker i Frankrig. En religiøs gruppering som er i en voldsom vækst, der tilsyneladende primært af drevet af konversioner, og CNEF anslår selv, at en ny kirke åbner dørene for første gang hver tiende dag.

Jeg kan anbefale denne artikel fra Le Monde, hvis du er nysgerrig.

CNEF indførte et initiativ i 2022, ‘STOP ABUS’, der havde til formål at modarbejde og forebygge overgreb i kirken og hjælpe og understøtte ofrene for overgreb.

Udover at afholde kurser i forebyggende tiltag for kirker og kirkeledere, så har CNEF oprettet en service for ofre og vidner til overgreb i kirken, hvor man fortroligt kan få hjælp og støtte — og ikke mindst dele information.

Afskedigelsen af Koumarianos kommer tilsyneladende på baggrund af de mere end 50 ofre, som har haft kontakt til STOP ABUS.

Der er noget her, der virker.

Hvad betyder det?

I 2018 afholdte en lang række danske kirkelige organisationer konferencen ‘‘Når kirken svigter’. Ud af det arbejde kom et dokument “Etos for god adfærd i kirker og kristne hjem”. (Du har sikkert set det refereret, når det bliver skrevet om social kontrol).

I dokumentet forpligter organisationerne sig blandt andet på at oprette whistleblowerordninger. En opgave som de forskellige organisationer har håndteret lidt forskelligt. Du kan læse om Frikirkenets Uvildige Instans (forholder sig primært til seksuelle overgreb) her eller Indre Missions Whistleblowerordning (forholder sig til generelt magtmisbrug) her.

Men hvad så med folkekirken? Der har været en bevidsthed om arbejdsmiljøet i folkekirken blandt andet på baggrund af en rapport fra sidste år, der satte spot på dårligt arbejdsmiljø.

I 2022 lavede Københavns stift en whistleblowerordning for ansatte, der ikke havde nogle rapporteringer i sit første år.

Men det er kun for ansatte. (Og der er forskellige for hhv. præster og funktionærer.)

CNEFs indsats med ‘STOP ABUS’ viser, at man kan lave tiltag, som gør en forskel. Og derfor bliver vi også nødt til at spørge: Kunne man have forebygget Flemming Pless-sagen? Tømmerup-sagen?

Kirkeligt arbejde er ofte et miskmask af frivillige, ansatte, ledere, præster og råd — og ikke mindst de mennesker, der bare bruger kirkernes tilbud. Giver det menig kun at fokusere på ansatte?

Er de relativt få sager, vi ser, udtryk for, at der ikke er flere? Bliver de håndteret før det går galt? Eller skyldes de manglende sager, at folk ikke ved, hvor de skal gå hen?

Det kan vi kun gisne om, og det er måske netop problemet. Det er sårbart for mistænkeliggørelse.

Og sidst men ikke mindst: Er kirken ikke forpligtet til at gøre mere, hvis den kan? CNEF viser, at det kan vi, hvis vi vil.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få de seneste artikler direkte i din indbakke

S E M P E R M A G A S I N

Et magasin af Forlaget Semper

forlagetsemper.dk

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Forlaget Semper forbeholder sig alle rettigheder til indholdet.